vrijdag 30 september 2011

Grande dame is niet meer

Hella Haasse is niet meer. De schrijfster is gisteren op 93-jarige leeftijd overleden. Oeroeg was een van de eerste 'volwassen' boeken die ik me kan herinneren. Daarvoor was het Arendsoog, Pitty en De Vijf wat de klok sloeg. Als proef mocht ik een niet-kinderboek lezen van de dame van de bibliotheek. Daarna was de wereld anders. Vol mooie verhalen en boeken, ongekende mogelijkheden. De bibliotheek had niet een afdeling waar ik mocht zoeken, er waren er plots twee. Ik mocht ook rondsnuffelen op de Grote Mensen Kant.
Dit weekend Hella's boek maar weer eens uit de kast halen. Of Heren van de Thee, of ook mooi De scharlaken stad....  of, of..... Ze heeft zoveel boeken achtergelaten, dat ze in elk geval in mijn hoofd en boekenkast nog lang zal nazingen.
(30 september)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten